Skip to content

EEN PREMIUM DIGITAL TWIN MET 3DNL EN IMAGEM

Binnen de technologie sector worden altijd de grenzen opgezocht. Dat geldt al helemaal voor het geodomein. Slimme dashboards, remote sensing gecombineerd met machine learning en AI, en uiteraard de digital twin zijn voorbeelden van onderwerpen waarin continu wordt geïnnoveerd. En de komst van 3D heeft duizenden deuren geopend voor zowel de geospecialisten als de klanten. De geowereld heeft daarin grote ambities, ambities die we met partners naar een hoger niveau kunnen brengen én realiseren. Zo’n ambitie is 3DNL van Cyclomedia. Samen met hen brengen we deze data naar de markt.

Cyclomedia is een begrip binnen de geowereld, bekend van de mobile mapping systemen en opnames gemaakt door de vloot aan camera-auto’s. Thomas Pelzer, product manager bij Cyclomedia geeft een korte geschiedenisles: “Het is begin jaren ‘80 opgezet door een stel studenten van de TU Delft. Eigenlijk is Cyclomedia een uit de hand gelopen studieproject, in een tijd dat traditionele opnamemethoden nog hoofdzakelijk analoog waren.” Nu, ruim 40 jaar later, is het bedrijf uitgegroeid tot een internationale organisatie met een paar honderd werknemers die opnames leveren zowel vanaf de grond met hun bekende opnameauto’s, als in Nederland vanuit de lucht. Cyclomedia is actief in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië, UK en nog veel meer Europese landen, met nog steeds het hoofdkantoor in Nederland. Thomas bevestigt: “Het bedrijf heeft een brede voetprint in de geodesie en een sterke connectie met de GIS-wereld. En dus ook met IMAGEM.”

De fundering

Het opnemen en leveren van 360 graden panoramische beelden, ook wel Cyclorama’s genoemd, en puntenwolken vormen nog steeds een groot aandeel in hun werk. “Maar we zien dat de focus van werkzaamheden van data opname naar het distilleren van data insights gaat” laat Thomas weten. “Data insights worden steeds omvangrijker en uiteindelijk het grootste aandeel in werk. We richten ons op use cases rondom het leveren van oplossingen.” Maar de inzichten kunnen niet bestaan zonder de onderliggende data, dus het inwinnen van data blijft altijd. “Wij leveren de fundering voor klanten zodat ze interessante en unieke veranderingen kunnen realiseren met, of in hun organisatie. We leveren data die vertaald kunnen worden naar kennis en informatie, die uiteindelijk feiten worden waarop je kan sturen.”

Heel Nederland in 3D

3D biedt nog meer mogelijkheden voor een organisatie om te sturen in hun besluitvorming. “We zien steeds meer interactie ontstaan met 3D naarmate de technologie zich verder ontwikkelt”, vertelt Thomas. In 2021 zette Cyclomedia de volgende stap in het digitaliseren en visualiseren van Nederland met de introductie van 3DNL. Dit product is een nauwkeurig gepositioneerd 3D model in hoge resolutie. Eind 2022 levert Cyclomedia met technologie van Hexagon een volledig 3D model van Nederland. Daarmee wordt Nederland het eerste land in de wereld met een volledig fotorealistisch 3D model. Dit maakt interactie mogelijk met de echte wereld vanachter je computer in een 3D omgeving, wat een heel ander inzicht en ervaring biedt in hoe je data beleeft vergeleken met een plat beeld. Alle 350 gemeenten in Nederland kunnen deze oplossing in gebruik nemen. Ze hebben dan meteen toegang tot alle data. “Het ligt meer aan hoeveel ze gebruiken”, legt Thomas uit.

Mensen willen zien wat voor invloed nieuwbouw heeft op hun omgeving en leven.

Ook voor burgers

Uiteraard kijkt een gemeente alleen naar haar eigen gebied, maar ze hebben wel toegang om te kijken hoe een andere stad of omgeving eruit ziet. Dat kan allemaal via streaming. Aan de andere kant kan een gemeente ook ervoor kiezen om de data te downloaden in een format naar eigen keuze en dan te gebruiken in een applicatie.” Een aantal markten en doeleinden staan volgens Cyclomedia al vast, maar 3DNL kan zo breed worden gebruikt dat er nog steeds ontdekt wordt door wie en waarvoor het nog meer gebruikt kan worden. “En daarbij komen nog veel nieuwe uitdagingen en mogelijkheden bij het product kijken die we voorheen niet bedacht hadden.”

Wat betekent dit voor gemeenten en andere organisaties? Patrick de Groot, Commercial director bij IMAGEM legt het uit: “Gemeentelijke klanten pushen ons om te berekenen wat het volledige effect is van ontwikkelingen binnen hun gebied, bijvoorbeeld nieuwbouw. Wat is het effect op de omgeving? Wat is het effect in termen van kosten? Wat is het effect op de sociale zekerheid? Komen bestaande woningen in de schaduw te liggen door het bouwen van een nieuwe woontoren? Het zijn hele basale vragen, maar die vragen komen wel vaker naar voren. Voorheen, met name in een 2D wereld, konden die vraagstukken moeilijk opgelost worden.”

Nu met een product als 3DNL, samen met technologie die interactief nieuwe constructies in de omgeving kan plaatsen, zoals BIM, biedt het antwoorden. Patrick: “Ik denk dat dat het voordeel is, dat we niet alleen voor de gemeente dat inzicht kunnen creëren, maar uiteindelijk ook voor de burgers die te maken krijgen met nieuwbouw in hun woonomgeving. Zij kunnen zien wat die nieuwe hoogbouw voor hun uitzicht naar buiten toe zal betekenen. Dat is waar het vaak begint. Mensen willen zien wat voor invloed nieuwbouw heeft op hun omgeving en leven.”

Met 3DNL kan een gemeente hun inwoners inzicht bieden in hun eigen omgeving en laten zien wat voor invloed verschillende ontwikkelingen hebben. Deze nieuwe ontwikkelingen worden dan gevisualiseerd en begrijpelijk gemaakt voor inwoners. Thomas: “Het begint bij de gronddata en daaruit kan je verder werken. Je basispunt vandaag hebben betekent dat je beslissingen kan maken voor morgen. Je kan bebouwing visualiseren en vastleggen voor het informeren van je stakeholders. Ook na planning en uitvoering is het erg handig.”

We zien dat overheden en het bedrijfsleven een grote sprong maken naar 3D.

Samenwerking

“Wat wij hebben gedaan is gekeken naar alle benodigdheden van onze klanten en dit vertaald naar vereisten, zowel functioneel als technisch. En dat is nu bijna klaar in ons platform Street Smart. Een aantal gemeenten heeft gekozen om de data uit het platform te halen, want in hun geval willen ze meer doen dan Street Smart standaard te bieden heeft. En die groep is interessant, want ze hebben vaak niet de juiste applicaties en vaardigheden om verder te komen met hun data.”

En dat is een goed moment voor een samenwerking. Want op dit punt vullen Cyclomedia en IMAGEM elkaar goed aan. “Wij hebben de data en de kunde om die data goed over te brengen naar een IMAGEM oplossing. Vanuit dat punt kan je coole functies en features maken.” De verbindende factor hierin is Hexagon en de Luciad technologie. Thomas legt uit: “Dat is waar de 3D mesh viewing mogelijkheden naar voren komen. Luciad is de verbindende factor tussen het Hexagon content programma waar we gebruik van maken en onze eigen backend. Dat is de verbindende bron in het midden waarin we op technisch niveau met elkaar kunnen communiceren.”

Patrick vult aan: “Als een klant niet weet waar hij moet beginnen, is het voordeel van Cyclomedia dat ze gegarandeerd goede data hebben van goede kwaliteit over het hele land. Ik denk dat dat een voordeel is voor klanten die met een digital twin willen starten en voor klanten die het willen verrijken met hoogwaardige 3D data en vice versa. Als een organisatie functionaliteit in haar omgeving wil die nu niet beschikbaar is, zijn wij er om hen te helpen en dit te realiseren. Ik geloof echt in zo’n soort partnerschap. We vullen elkaar aan. En dat is waar de wereld naartoe gaat. Dat we deze ecosystemen van verschillende bedrijven moeten creëren. Elk met hun aandeel in een grotere oplossing.”

Waar willen Cyclomedia en IMAGEM naartoe met deze 3D oplossing? Thomas: “Op dit punt is het onze taak om de markt te informeren en te inspireren. We gebruiken 2D al jaren en 3D is ook niet nieuw. Maar we zien dat overheden en het bedrijfsleven een grote sprong maken naar 3D, omdat de technologie het breed beschikbaar maakt.”

De toekomst

Als we over 3D spreken, hebben we het vaak over desktop. Nu is het mogelijk om dit ook in een browser aan te bieden. En mobiel? Thomas: “We zien de mogelijkheden en die zetten we op een rijtje. En dan wordt het echt next level. Dan hebben we het niet meer over streaming uitdagingen, de verbinding is dan geen obstakel meer.”

Patrick kijkt uit naar de toekomst: “Waar we naar toe gaan is meer en meer naar scenario planning. Wat voor invloed heeft elke nieuwe ontwikkeling of gebeurtenis op de buitenwereld. Maar dat begint altijd met een volledig beeld van hoe het nu is. Wat als ik dit gebouw weghaal en er een nieuwe neerzet? Wat als ik hier een brug plaats? Wat doet dat met de rest van mijn omgeving? En ik denk dat we nog maar net begonnen zijn met hoe deze gegevensbronnen en technologie samen tot echt nieuwe inzichten zullen leiden.”