Skip to content

Niels van de graaf 5 jaar werkzaam bij IMAGEM

16 oktober 2020

In 2015 trad Niels van de Graaf in dienst bij IMAGEM. Binnen het bedrijf vervult hij de functie van Marktmanager Overheid en is hij dagelijks in contact met klanten om hun processen te optimaliseren. Om zijn vijfjarig jubileum te vieren vroegen we hem over zijn tijd bij IMAGEM en wat hij allemaal heeft geleerd in die tijd.

De innovatieve werkwijze van IMAGEM, met de ambitie om de komende jaren onze klanten nog beter te helpen, spreekt mij erg aan.

Beschrijf je functie eens.

Ik ben Marktmanager Overheid en samen met de collega’s zijn we continue bezig om klanten binnen de overheid te helpen bij het oplossen van hun problemen en optimaliseren van hun werkprocessen door het leveren van omgevingsinformatie. Alle overheidsprocessen hebben met een locatie te maken, dus het is logisch om locatie-intelligentie toe te passen. Ik geloof er in dat IMAGEM de overheid met haar technologie efficiënter en effectiever kan werken.

Wat is je achtergrond?

Ik ben al bijna twintig jaar actief in de overheidssector. Ik ben begonnen als specialist geluid en trillingen, specifiek milieugeluid, bouwakoestiek en arbo-geluid. Hierna ben ik doorgestroomd naar de IT-sector. Zo was ik werkzaam voor verschillende ingenieursbureaus en grote ICT-organisaties. De grote ICT-organisaties bieden echter geen specialisme, zodoende ben ik in 2007 de geospatial sector in komen rollen. Hier ben ik voor zo’n vijf jaar werkzaam geweest. De wereld van de kunstmatige intelligente had mijn interesse en ik ben vervolgens vijf jaar aan het werk geweest in de wereld van de kennisautomatisering, het automatiseren van de kennisintensieve processen. En nu ben ik inmiddels vijf jaar aan het werk bij IMAGEM.

Wat zijn je dierbaarste herinneringen met het IMAGEM-team?

Waar ik meteen aan moet denken is mijn eerste anderhalf à twee jaar, waarin we samen met collega’s de M.App Enterprise technologie succesvol vermarkt hebben in Nederland. Met deze Smart M.App technologie hebben we de Nederlandse geobodem echt laten trillen. Iedereen keek met interesse hoe je met deze nieuwe manier geo-informatie kan maken. Geen GIS-viewers meer.

Wat mij ook goed is bijgebleven zijn de evenementen, met name de overstap van standaard klantendagen naar ons jaarlijkse conferentie Make Geospatial Matter in 2017, vooral de energie en lol die wij als heel IMAGEM op zo’n dag hebben. 

 

En uiteraard HxGN LIVE [de conferentie van partner Hexagon AB] in Las Vegas. Het was geweldig om daar met collega’s en klanten kennissessies bij te wonen, te brainstormen en natuurlijk de lol die we daar hebben gehad.

Om nog 1 te noemen: de komst van het Luciad portfolio, 2 jaar geleden. Een nieuwe 3D technologie, die de fysieke werkelijkheid in digitale vorm representeert en hoe deze de werkprocessen kan ondersteunen. Hiermee heeft IMAGEM de stap gemaakt om betekenis te geven aan digital twin Nederland en welke meerwaarde deze technologie  de overheid biedt.

Wat trok je naar deze baan?

Ten eerste de Smart M.App technologie. Toen deze werd geïntroduceerd, zag ik een compleet nieuwe manier van geospatial-informatie. Het was en is iets waar ik echt in geloof. Smart M.Apps doet compleet iets anders dan de traditionele GIS-viewers ofwel ‘databakken’. Met Smart M.Apps maak je échte locatie-informatie, intuïtief, interactief en begrijpelijk voor iedereen. Ik geloof niet meer in de GIS-viewers. Het gaat om informatie niet om data. Daarnaast wilde ik heel graag mijn jarenlange kennis en ervaring inzetten om IMAGEM te laten ontwikkelen en groeien.

Wat is nu je favoriete project bij IMAGEM?

Op dit moment is dat onze Omgevingswet applicatie. Samen met de gemeente Almere zijn we een droom aan het verwezenlijken, namelijk de fysieke werkelijkheid samen te brengen met de juridische en administratieve werkelijkheid. Op deze manier kan men verschillende scenario’s simuleren, alvorens deze werkelijk worden geïmplementeerd. Wetten en regels worden geautomatiseerd en toepasbaar gemaakt in een 3D kopie van de fysieke werkelijkheid.

Wat vind je leuk aan het werken hier?

Ik vind de mix tussen jonge en de wat oudere collega’s erg prettig en fijn. En de innovatieve werkwijze van IMAGEM, met de ambitie om de komende jaren onze klanten nog beter te helpen, spreekt mij erg aan. En sowieso de markt laten weten dat er betere alternatieven zijn dan de ‘usual suspects’ binnen het geo-domein.

Op welke prestaties ben je het meest trots?

Ik ben heel trots op hoe wij als IMAGEM de eerste twee jaar van het doorbreken van de markt met de Smart M.App technologie hebben gewerkt. Ook ben ik trots op de vergrote zichtbaarheid van IMAGEM op de markt, dit hebben wij goed gedaan. De meesten binnen onze markt weten nu dat IMAGEM bestaat, maar vooral wat wij voor hen kunnen betekenen.

Daarnaast ben ik trots op hoe wij onze klanten kunnen helpen met locatie intelligentie vraagstukken. Binnen het bedrijf ben ik trots op de collega’s en hoe wij met elkaar omgaan, we hebben het leuk en goed. Wij dagen elkaar uit en helpen elkaar. Wij hebben een goede mix van business & fun. Daarnaast ben ik ontzettend trots op de samenwerking die we hebben gerealiseerd met onder anderen gemeente Almere, Capelle aan den IJssel en de politie. Het laat zien hoe wij samen met hen een innovatieweg zijn ingegaan, die de hele overheid straks gaat helpen.

Met wie binnen IMAGEM zou je een keer van baan willen veranderen?

Ik zou graag willen wisselen met Walter [Front-end developer] en Arjen [senior developer], omdat ik totaal niets begrijp van programmeren, maar dat wel graag zou willen leren. Ik vind het gaaf wat je met programmeren allemaal kan maken en doen. Alles is mogelijk.

Wat is het eerste wat je leerde binnen het bedrijf?

We moeten geduld hebben, niet alles gaat op het tempo dat je zelf wilt. Alles heeft tijd nodig, dat is iets wat ik geleerd heb.

Welke drie woorden zou je gebruiken om je baan te omschrijven?

Als ik mezelf als omschrijf in mijn rol, ben ik een inspirator, motivator en adviseur. Ik ondersteun mijn relaties en collega’s door hen met mijn adviezen te inspireren en motiveren. .

Als je één ding kon veranderen aan het bedrijf, wat zou je dan veranderen?

Ik zou graag wat meer informele tijd met de collega’s doorbrengen, zoals meer teamuitjes, gameavonden met elkaar. Eigenlijk na werk meer met elkaar dingen doen. Dat zou ik veranderen.

[Dit is helaas met corona moeilijker te organiseren en we hopen dit snel vaker te doen!]

Wie was je eerste bureaumaatje? En wie is dat nu?

Dat waren er eigenlijk twee, Dirk Voets en Mark van de Sant. Nu zijn mijn bureaumaatjes Patrick de Groot [Sales Director] en Mark Dunnewind [Inside Sales].

Vertel iets over jezelf wat niet veel mensen van je weten.

In mijn tienerjaren heb ik twee jaar op Mallorca gewoond. Mijn moeder verhuisde daarnaartoe en wij gingen mee. We woonden prachtig hoog in de bergen van Mallorca. Ik heb daar vloeiend Spaans gesproken, maar dat heb ik helaas weer verleerd. Ik sprak daar alleen Engels en Spaans, dus toen we terugkwamen moest ik ook weer Nederlands leren.

Wat veel mensen ook niet weten is dat ik een geboren en getogen Tukker ben. Vroeger had ik een accent platter dan die van Herman Finkers. Daar hoor je nu gelukkig niks meer van.

Foto van Bryan

Bryan

Bryan is Marketing Design Specialist en het creatieve brein binnen IMAGEM. Hij is verantwoordelijk voor de merkidentiteit zoals de aankleding van alle uitingen die IMAGEM doet, zoals video’s, website, advertenties, fotografie en nog veel meer.