Wilt u uw 3D stadsmodel snel, geautomatiseerd of natuurgetrouw?
Blog

Wilt u uw 3D stadsmodel snel, geautomatiseerd of natuurgetrouw?

By Patrick de Groot on

Het gebruik van 3D stadsmodellen wordt steeds populairder en ontstijgt langzaam maar zeker het stempel van ‘mooi plaatje’. Maar om dat stempel te kunnen ontstijgen, moet je wel daadwerkelijk iets met die data kunnen doen, zoals analyses en natuurgetrouwe weergaven voor bijvoorbeeld gebiedsontwikkelingen en city marketing kunnen maken.

Nu zijn er in de loop van de tijd diverse methodieken ontwikkeld om een 3D stadsmodel op te bouwen, variërend van nauwkeurige uit lidar-scans ingewonnen gebouwcontouren tot een meer gaming engine aanpak, waarin met een groot aantal vrijheidsgraden een soort sfeerimpressie van een gebied wordt gemaakt. De eerste aanpak leidt tot de meest natuurgetrouwe weergave, de laatste vaak tot een sneller resultaat. Dat wordt dus kiezen tussen belangen.

Of toch niet? Er zijn mogelijkheden om grotendeels geautomatiseerd een 3D stadsmodel op te bouwen, in CityGML, waarop geanalyseerd kan worden en wat door de tijd bijgewerkt kan worden waar nodig. De Tridicon software suite is hiervoor ontwikkeld. Op basis van ofwel bestaande gebouw footprints (zoals uit de BAG registratie) of echt alleen een 3D puntenwolk (of zelfs direct vanuit stereofoto’s) wordt een 3D vectormodel berekend op basis van de daadwerkelijke gebouwcontouren. Hiermee ontstaat al snel een natuurgetrouwe weergave van het gebied en haar bebouwing, op LOD2 niveau. Texturering gaat daarbij automatisch mee, waardoor het gebied direct herkenbaar is.

Natuurlijk is er in veel gebieden sprake van complexe bouwvormen, waarbij het lastig is voor de software om direct alle juiste vorm details vast te leggen. Een markante kerktoren of een ander architectonisch hoogstandje kan niet volledig automatisch tot in de finesses gemodelleerd worden. Hiervoor is Tridicon 3D Editor ontwikkeld. Met deze tooling kan een gegenereerd stadsmodel worden bijgewerkt om die laatste specifieke details toe te voegen of aan te passen. Hierbij wordt de eerder besproken texturering ook opnieuw berekend, zodat alles netjes aansluit. Hieronder een klein voorbeeld van een stukje 3D stadsmodel wat op deze manier is opgebouwd.

En daarmee is het dus niet meer nodig om te kiezen tussen snel, geautomatiseerd of natuurgetrouw. Het is mogelijk om van iedere plek in Nederland een dergelijk model op te bouwen en bij te houden, aangezien we overal stereo luchtfoto’s beschikbaar hebben. En zeg nou zelf, als we dan toch aan een 3D stadsmodel gaan beginnen, dan willen we toch zeker dat het er ook uitziet zoals in de werkelijkheid en niet een gegeneraliseerde impressie van hoe het ongeveer is?