Skip to content

Bryan Veldkamp werkt 5 jaar bij IMAGEM

16 mei 2022

Onze creatieveling Bryan Veldkamp is 5 jaar in dienst. Heb je wel eens een flyer, magazine, brochure van ons in je handen gehad? Of onze evenementen bijgewoond en de presentaties, video’s of banners gezien? Dan heb je één van zijn ontwerpen gezien. Hij bekleedt de functie van Marketing Design Specialist. En dat doet ie dus al een lustrum lang. Om dat te vieren deelt hij zijn ervaringen bij IMAGEM en leren we hem beter kennen.

Er wordt met vertrouwen naar mijn expertise gekeken. Ik merk dat door die ruimte mijn creatieve uitingen veel beter naar voren komen.

Bryan Veldkamp, Marketing Design Specialist

Beschrijf je functie eens.

Ik ben grafisch vormgever. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de logistiek tijdens evenementen, de voorraad voor marketing, zoals giveaways en andere marketingmiddelen. Simpelweg ben ik de aangewezen persoon die ervoor zorgt dat alles van IMAGEM er goed uit ziet. Ik wil dat we ons profileren als een professioneel bedrijf en dat mensen denken: “Wauw, top! Dat ziet er netjes en verzorgd uit.” Dus dat alles er mooi uitziet.

Wat is je achtergrond?

Ik studeerde Communicatie & Multimedia Design aan de HAN in Arnhem. De studie was een mengelmoes van richtingen, zoals coderen, filmen, bewerken. Alles rondom nieuwe media. Ik heb daar leren fotoshoppen en leren websites maken. Ik ben na mijn afstuderen met een klasgenoot een eigen onderneming begonnen om klanten te helpen met websites bouwen. Kortgezegd was dat een goede leerschool. Ik kwam erachter dat het belang van acquisitie, klantcontact en commercie niet weggelegd is voor mij. Maar design wel.

Dus ik ben toen op advies gaan werken bij een webshop voor kleding. Ik deed daar alles. Kleding uitpakken, strijken, klaarmaken, op de pop zetten, fotograferen, bewerken, op de website zetten, adverteren, bestellingen beheren. Ik deed alles, behalve inkopen. Het werd toen een beetje veel en ik voelde dat ik echt iets anders nodig had. Ik kwam bij een marketingbureau in Arnhem. Daar heb ik heel veel praktische ervaringen opgedaan. Zoals hoe klanten projecten verwachten en de zakelijke kant van grafische vormgeving. Ook hier ging het best veel om productie en ik miste daar de ruimte voor creativiteit. Ik was liever bezig voor één klant waar ik de diepte in kan gaan en 100% kan toewijden.

In 2016 ben ik in Apeldoorn gaan wonen en ben toen letterlijk gaan kijken op Google Maps. Ik kwam IMAGEM tegen. Ze zochten een junior grafisch vormgever en dat was een mooi instapniveau voor mij waar ik mij op dat moment prettig bij voelde. De belasting was niet te zwaar en de functie had een breed takenpakket.

Wat trok je naar deze baan?

Aanvankelijk het niveau. Ik had niet het gevoel dat er veel druk was op mij. Het was op zo’n niveau dat ik op mijn gemak voelde. Dingen zoals het Powerpoint ontwerp, afbeeldingen uitzoeken, maken van social media cards. Ik had het vertrouwen dat ik het kon en dat vertrouwen kreeg ik ook terug.

Wat zijn je dierbaarste herinneringen met het team?

De eerste keer MGM. Dat was een heftige, maar een waardevolle dag. Vooral daarna de eerste keer bij FICO eten. Het gevoel dat we echt iets goeds hebben neergezet. Dat gaf heel veel voldoening en ook als je dan het gelach op de gezichten van collega’s ziet. Daarnaast blijft een moment in het oude kantoor met Wim mij goed bij. Dat we op een rustige donderdagmiddag de hele tijd een liedje van de Efteling aan het zingen waren. Dat bleef en bleef maar doorgaan.

Wat is nu je favoriete project?

Projecten die mij de mogelijkheid geven om te filmen, en dan vooral met de drone. Zoals recent de Schouw M.App video. Dat wil ik vaker doen, want daar ben ik erg trots op. Naar klanten toe gaan, vragen wat ze doen en dan combineren met de gave beelden. Ik vind dat erg leuk om te doen.

Wat vind je leuk aan het werken hier?

De veelzijdigheid van taken. We hebben wel patronen van taken die elk jaar terugkomen, maar het is wel een breed palet van dingen die we doen. Elke dag is anders en door het jaar ben ik telkens met andere dingen bezig. En ik krijg het vertrouwen terug. Want iedereen heeft een mening over grafische vormgeving, maar hier wordt mij de ruimte gegund. Ik mag het zelf doen en er wordt met vertrouwen naar mijn expertise gekeken. Ik merk dat door die ruimte mijn creatieve uitingen veel beter naar voren komen.

Op welke prestaties ben je het meest trots?

De video van Schouw M.App zie ik echt als een mijlpaal. Maar zo zijn er meer dingen waar ik ook trots op ben dat ik daar aan heb meegewerkt. Wat ik heb gedaan voor MGM en hoe we dat vijf jaar geleden hebben neergezet. Maar ook de manier waarop het merk IMAGEM menselijker en begrijpelijker is geworden. Het komt nu steeds beter uit de verf. Het heeft moeite gekost om zo ver te komen, maar het is nu veel kleurrijker geworden. Minder zwart-wit en tussen de lijntjes, maar dat het ook zichtbaar een uiting is van de inzet, plezier en cultuur die we bij IMAGEM hebben.

Met wie binnen het team zou je een keer van baan willen veranderen?

Met Harald. De dingen die hij laat zien en waar hij komt spreken mij enorm aan. Hij gaat overal en nergens heen en doet gave dingen met klanten. Of het nou met grote drones van 25 kilo rondvliegen is, of met defensie het veld in rondrijden om het terrein in kaart te brengen is, of op een logische manier beeldend een technisch verhaal uit te leggen aan studenten. Dat vind ik bijzonder en zou ik ook graag eens willen doen.

Wat is het eerste wat je leerde binnen het bedrijf?

Ik heb geleerd om flexibel te zijn in de verwachtingen van verzoeken van collega’s. En dat het nodig is om verantwoordelijk te zijn voor bepaalde zaken. Bijvoorbeeld dat de verwachting van het team is dat we spullen nodig hebben voor marketing- en salesdoeleinden en dat wilde ik wel opnemen.

Welke drie woorden zou je gebruiken om je baan te omschrijven?

Inspirerend. Kwaliteit. Eigenzinnigheid.

Als je één ding kon veranderen aan het bedrijf, wat zou je dan veranderen?

Ik denk vaker buiten werk sociale dingen doen. Niet alleen af en toe een kroeg of restaurant in, maar ook activiteiten zoals een LAN-party, samen een spel spelen, een potje FIFA tijdens de borrel. Dat soort dingen doen.

Make Geospatial Matter 2021

Wie was je eerste bureaumaatje? En wie is dat nu?

Yashita, mijn oude marketing manager. En nu Tieme en Yvonne, collega’s van marketing.

Vertel iets over jezelf wat niet veel mensen van je weten.

Ik heb een half jaar in Hamburg gewoond. Dat was voor mijn afstudeerstage. Ik werkte mee aan en browsergame voor InnoGames. Ik hielp actief mee aan een game die ze toen aan het ontwikkelen waren. Daar heb ik indirect contacten gemaakt met mensen van een kerk en sindsdien heb ik daar altijd nog contact mee. Ik ga er elk jaar ook weer heen. Heb er vrienden gemaakt, ben met mensen mee op reis geweest. Daardoor kan ik goed Duits en heb ik een bepaalde verbinding met Duitsland ontwikkeld.

Wil je nog iets kwijt?

Ik ben blij dat de sfeer zo goed is en dat de cultuur heel positief is. Het is heel plezierig om hier te werken. Ik heb echt mijn plek gevonden in het team en word echt in mijn waarde gelaten daardoor heel erg tevreden!

Tieme de Jonge

Tieme de Jonge

Tieme is Marketing Communicatie Specialist bij IMAGEM. Hij houdt zich bezig met alle communicatie-uitingen van IMAGEM, zowel met collega's als met klanten. Dit zijn onder meer de blogs, artikelen, webpagina's, social media en alles daartussen.