2016 : Het jaar van de co-creatie!
Blog

2016 : Het jaar van de co-creatie!

By Wouter Brokx on

Het jaar is nog maar een maand oud, en nu al heb ik veel mooie speeches en lezingen mogen bijwonen over wat ons als geo-informatiesector te wachten staat in de komende tijd. Alles wordt anders als we de experts mogen geloven, en ook ik hoor tot het kamp van degenen die ervan overtuigd zijn dat we aan het begin van een nieuw tijdperk staan.

Vaak worden voorbeelden als Apple, Uber en Airbnb aangehaald als voorbeelden van hoe een sector op z’n kop gezet kan worden. Misschien is dat nog niet direct wat ons te wachten te staat, maar dat het anders gaat zijn dan in de afgelopen decennia, dat staat vast. Veranderingen zullen niet alleen te zien zijn in wat er wordt aangeboden aan geospatial oplossingen, maar vooral ook hoe die worden aangeboden.

Nog niet zo heel lang geleden leefden we in een wereld waar we bij behoefte aan het maken van een kaartje een uitgebreid GIS systeem aanschaften, om daar vervolgens de meest fantastische analyses mee te doen. Het idee hierbij was dat een gebruikersorganisatie een duidelijk samengesteld beeld had van de verschillende behoeften in de komende jaren en daarmee een valide businesscase kon maken.

Doordat onze informatiemaatschappij zich steeds sneller ontwikkelt wordt het ver vooruit bepalen van een businesscase ook lastiger. Als je tegenwoordig een jaar of 3 vooruit kunt kijken in de ontwikkelingen dan is dat al heel wat. Dat vraagt om andere financieringsmodellen.

Ook de arbeidsrelatie verandert ingrijpend. Werkte vroeger vrijwel iedereen in dienst van de overheid of een private onderneming, danwel was men werkgever van meerdere professionals, tegenwoordig zijn er steeds meer ZZP-professionals, die van opdracht naar opdracht en van oplossing naar oplossing gaan, in plaats van een meerjarig technisch fundament van waaruit gewerkt wordt. De inhoud, de opdracht en daarmee ook de waarde is iedere keer anders.

Bij Imagem en Hexagon hebben we daarom nagedacht over modellen die aansluiten bij deze nieuwe vorm van werken. Binnen het nieuwe Smart M.Apps platform wordt uitgegaan van de gedachte van co-creatie van waarde, en ontvangt ook ieder zijn deel van die toegevoegde waarde. Dus wanneer we een applicatietraject ingaan, brengt Imagem zijn kennis en het technologische platform in, en de partner zijn of haar vakinhoudelijke en/of technische kennis, waardoor een oplossing ontstaat die het maximale uit de techniek haalt en tegelijkertijd optimaal aansluit op het werkproces.

De investering aan de voorkant is zeer beperkt, en wanneer een oplossing met succes wordt geïmplementeerd wordt de opbrengst ook onder de samenwerkende partijen verdeeld. Dat zorgt voor een heel andere dynamiek dan de traditionele klant-leverancierrelatie. Samen bepalen we de beste oplossing en de prijs die daar bij hoort. Die prijs is afgestemd op de waarde die die oplossing voor de eindgebruiker biedt. Dat is nog een staaltje participatie-samenleving!

De vierde industriële revolutie is in volle gang. Voor sommigen voelt het wellicht als een bedreiging, maar ik zie het vooral als een kans. Zij die de kans grijpen profiteren, zij die afwachten missen straks de boot. Samen waarde creëren en ook samen de vruchten plukken en winst realiseren is de nieuwe norm. Daarom verklaar ik 2016 tot het jaar van de co-creatie!